Dupa ce reguli se ghideaza antreprenorii? 5 idei care te pot face milionar
Traim vremuri dificile, in care tot mai multe afaceri ajung la insolventa. Apasati de grija datoriilor si de teama executorilor, patronii recurg la disponibilizari de personal. Avand in vedere norii negri ce se ivesc la orizont, tot mai multi oameni sunt impinsi de ambitie si de curaj spre visul antreprenorial: vor sa-si deschida propriile afaceri. Insa a detine un business nu este atat de usor pe cat ar parea. Managementul constituie o arta si putini sunt cei care reusesc s-o realizeze. Cum trebuie sa procedezi pentru ca firma ta sa devina un brand? Te sfatuim sa tii cont de legile economiei si nu in ultimul rand, sa dai dovada de putina inspiratie...antreprenoriala si, eventual, sa "asculti" si de cei care au reusit!
Iata care sunt regulile de care orice antreprenor, aflat la inceput de drum, ar trebui sa tina seama:
1. Urmeaza-ti visele. Indrazneste sa incerci. Actioneaza. Nu sta ca un simplu spectator, temandu-te de eventuale riscuri
Cheia inceperii unei afaceri o reprezinta raspunsurile la urmatoarele intrebari: „De ce vrei sa faci asta? Care este motivatia ta? Speri ca situatia ta actuala sa se imbunatateasca? Visele tale sunt mai importante decat banii? Stii ca odata ce ti se va oferi aceasta sansa, ai putea sa dovedesti ce poti cu adevaratt? Iti doresti cu ardoare sa-ti scrii propriul destin?”
Visele sunt lucrurile ce ne ghideaza, de care ne simtim atrasi si pe care le facem din placere, si nu din obligatie. Pentru foarte multi oameni, pasiunea pentru anumite lucruri, mai mult sau mai putin materiale, le ofera energia necesara de a incepe o afacere pe cont propriu.
Le ofera curaj si ambitie, responsabilitate si in acelasi timp reprezinta o reala provocare (devin proprii lor sefi, iar deciziile luate ajung sa cantareasca mai mult si sa influenteze in mare masura firma pe care o conduc).
Nu este insa suficient sa-ti deschizi o afacere, pentru a avea succes. Trebuie totodata sa fii sigur ca vei rezista tuturor „furtunilor” ce iti vor aparea in cale.
2. Traieste-ti visul. Ingaduie-ti asta
Una este sa visezi ca detii o patiserie si cu totul altceva este ca patiseria ta sa existe cu adevarat. Cateodata insa, marturisirea ideilor tale marete persoanelor apropiate poate sa te influenteze si sa-ti dea planurile peste cap.
Asta nu inseamna insa ca nu trebuie sa tii cont de parerea celor din jur, atunci cand ii sondezi privind o idee de afaceri. Nu renunta insa la visul tau si creioneaza-l intr-o nuanta prin care sa atragi atentia potentialilor consumatori.
3. Intocmeste trei liste cu: A. Pasiunile tale; B. Lucrurile la care te pricepi; C. Lucrurile pe care le-ai putea invata
Trebuie sa identifici trei lucruri inainte sa-ti demarezi afacerea. Realizeaza o lista pe care sa notezi toate lucrurile ce te pasioneaza si incearca apoi sa-ti dai seama cum anume ti-ar placea sa fructifici hobby-urile pe care le ai, ce tip de activitate ar putea desfasura firma ta.
Apoi, fa o lista cu toate indeletnicirile la care te pricepi. Stii sa gatesti placinte, prajituri, iti place sa organizezi oamenii sau poate esti un contabil excelent? Gandeste-te cum ai putea sa te folosesti de abilitatile tale in interiorul companiei.
In final, pune pe hartie si lucrurile pe care ti-ar placea sa le inveti. Lucruri ce te fascineaza, despre care nu cunosti foarte multe, insa esti nerabdator sa le descoperi. Spre exemplu, poate iti doresti sa inveti sa-ti promovezi foarte bine businessul sau chiar sa-l listezi la bursa, atunci cand va fi destul de dezvoltat. Odata ce stii exact care sunt obiectivele tale, poti gasi mai usor diverse strategii prin care sa le indeplinesti.
4. Gandeste economic: Scopul oricarui business este acela de a produce bani. Insa nu face din asta o obsesie. Banii vor asigura succesul afacerii, dar nu-ti vor hrani si sufletul
Cei mai multi oameni aflati pe punctul de a-si deschide o companie, se gandesc exclusiv la bani, ca fiind unicul scop al activitatii lor. Acestia din urma nu reprezinta insa decat modalitatea de a-ti dezvolta activitatea si de a obtine diverse facilitati in viata.
Este preferabil sa vezi mai intai utilitatea businessului tau, multumirea clientilor vis-a-vis de serviciile/produsele tale, satisfactia reusitei profesionale si nu monetizarea exclusiva.
Luati separat si „detasati” de toate sensurile metaforice, de toate utilitatile pe care le aduc, banii nu reprezinta nimic altceva decat niste hartii ce nu pot inlocui sentimente, oameni dragi sau principii. Pot cumpara diverse marfuri, dar nu si fericirea spirituala.
5. Considera-te cel mai bun „activ” al companiei tale si accepta ca tu insuti esti cea mai mare provocare
Este extrem de important sa ai o parere foarte buna despre tine. Increderea in sine constituie in avantaj, mai ales cand vine vorba despre negocierile cu partenerii de afaceri si despre impunerea unei anumite atitudini. Trebuie sa intelegi ca tu esti cel mai important activ al intreprinderii tale.
Fara tine, nu exista nici o afacere. Iar asta trebuie sa te determine sa-ti conduci compania cu determinare si pasiune, transformand-o intr-un "produs" de export, intr-o idee care sa nasca controverse, necesitati, utilitati, dorinte de consum si invidii profesionale.
Fii deschis provocarilor. Accepta-le. Doar asa vei ajunge sa experimentezi situatii, circumstante, lucruri cu care in trecut nu te-ai confruntat. Tu insuti esti o provocare: pentru tine. Inarmeaza-te insa cu rabdare si tact.
De multe ori tindem sa deschidem repede capacul pentru a vedea ce premiu am castigat si nu observam daca produsul poate fi sau nu consumat. Nu vedem esenta, grabiti spre rezultatul final.
Ne incapatanam sa facem performanta facand rabat de la eficienta. Unii dintre noi nu gasesc nimic in nergula sa lucreze 16 ore pe zi, sapte zile din sapte. S-ar putea totusi ca ceilalti din jurul nostru sa nu fie de „cursa lunga”, iar compania sa devina non-productiva. Important este asadar, nu cat muncesti, ci cum o faci.
„Cel mai bun lucru despre noi este totodata si cel mai rau lucru care ne defineste” – un antreprenor trebuie sa fie constient de atuurile sale si sa le transforme in oportunitati, nu in defecte.
Oricarui antreprenor aflat la inceput de drum i se par interesante, ba chiar incitante, toate riscurile pe care si le asuma. Secretul unui business reusit ramane insa pasiunea cu care iti desfasori activitatea respectiva – ea te energizeaza si te ajuta sa te dezvolti in fiecare zi, nu trebuie sa uiti asta niciodata.
In clipa in care un business ajunge sa nu-ti mai starneasca interesul, sa reprezinte doar o sursa de venit, orienteaza-te spre altceva. Fixeaza-ti alte teluri, investeste in alte lucruri in care crezi. Nu exista nimic mai apasator decat o afacere dezvoltata strict din interes financiar. Iar in final, clientii tai vor observa acest lucru.
De cati bani ai nevoie? Sa trecem la exemple! Ce sfaturi iti dau cei care sunt deja antreprenori de renume?
Marius Ghenea, presedintele FiT Distribution si unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori locali, spune ca o afacere poate fi inceputa cu "orice suma, incepand de la zero si mergand pana la cifre foarte mari".
"Este insa important de stiut ca nu poti incepe orice afacere cu orice suma de bani: sunt tipuri de afaceri care prin natura lor au nevoie de un capital foarte mare de pornire, acestea sunt afacerile de productie industriala. Tot cerinte mari de capital initial au si afacerile de logistica si distributie, apoi cele de retail. Cu bani putini se poate incepe o afacere de servicii, unde pentru a avea succes, nu capitalul initial este important, ci valoarea echipei care porneste acest business", a explicat Marius Ghenea pentru incont.ro.
Intrebat ce tip de afaceri sau ce business-uri pot avea success in criza, Marius Ghenea ar paria pe afacerile cu o valoare adaugata mare, respectiv pe cele super-specializate, "care chiar si in criza, pot sa reziste fara probleme, deoarece au marje mari de profit operational, care pot acoperi costurile fixe chiar si la o scadere semnificativa a volumului de vanzari".
"De asemenea, afacerile de nisa, care merg intr-o zona foarte mica, dar sustenabila, si care ocupand acea zona, nu mai pot fi usor inlaturate de concurenti, pentru ca isi pot apara foarte bine teritoriul si nu in ultimul rand, alte afaceri care pot avea succes chiar si in aceasta perioada de criza sunt cele care se afla in segmente de business cu o dezvoltare anti-ciclica, de exemplu business-ul online", a mai explicat el.
Curajul este un element - cheie daca vreti sa porniti o afacere.
Sfaturile lui Marius Ghenea:
1. Sa ai curaj si sa fii perseverent! Trebuie sa pleci de la inceput de la ideea ca orice activitate antreprenoriala, orice business, se caracterizeaza printr-o doza de risc si de incertitudine. Nimeni nu poate spune cu siguranta ca un business va fi de succes si, chiar daca a fost de succes o perioada, ca va fi intotdeauna de succes;
2. Sa nu cazi in capcane! Daca e sa vorbim insa despre anumite probleme reala de mentalitate ale unor antreprenori romani, cred ca principalele probleme la noi sunt excesul de imaginatie (ne imaginam de multe ori ca “tot ce zboara, se mananca”), faptul ca multi antreprenori nu stiu sa ia decizii rapid, asa cum ar trebui, nu sunt pregatiti nici macar minimal in domeniul financiar, dar mai mult, pentru ca vorbim de mentalitati, nu sunt nici macar interesati de managementul financiar al propriei companii (mult considerand ca “de-asta platim o contabila”, deci facand o confuzie grava intre gestiunea financiar-contabila si partea de planificare si management financiar);
3. Deleaga-ti din atributii! O alta problema de mentalitate pe care am remarcat-o frecvent este lipsa de delegare catre oamenii din echipa (pe motivul ca “eu ma pricep mai bine decat toti”). Cand se vor rezolva aceste probleme? In intregime, niciodata, insa cred ca noile generatii de antreprenori incep sa faca pasul catre o mentalitate antreprenoriala mai buna.
La randul sau, Radu Georgescu, presedintele GECAD Group, crede ca in criza au succes afacerile "care nu depind de geografie si care au un potential mult mai mare decat cele care sunt limitate la o anumita arie".
"Spre exemplu, chiar si in IT, industrie care nu a fost lovita atat tare de criza economica precum alte domenii, un business limitat la Romania are mai mult de suferit intr-o perioada economica dificila decat unul cu acoperire regionala sau internationala. Sunt piete unde, daca le-ai identificat correct si din timp, ai acum cresteri mari ce pot contracara scaderile de pe piata locala", a explicat Radu Georgescu.
Si el este de parere ca o afacere poate fi inceputa cu o suma mica de bani si ca nu iti trebuie cine stie ce capital ca sa pornesti pe drumul lung al antreprenoriatului.
"Poti incepe o afacere si cu bani putini. Depinde ce domeniu iti alegi. In software si Internet e mai usor sa incepi cu 2.000 de euro, dar nu cred ca se poate deschide un restaurant, spre exemplu, cu asa de putini bani", explica fondatorul GECAD.
Sfaturile lui Radu Georgescu:
4. Antreprenorul trebuie sa inteleaga ca batalia sa zilnica cea mai importanta este lupta pentru a fi pe profit. Aceasta este singura cale de supravietuire;
5. Daca business-ul are potential si nu mai are bani sa investeasca ori poate au nevoie de mai multe competente, sa caute finantare desi acum banii nu sunt chiar ieftini
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu