miercuri, 30 octombrie 2013

Sa nu uitam de dascali


           Profesia de dascãl este,cred,cea mai nobilã dintre toate câte existã pe pãmânt, de acum si din totdeauna.   Dascãlii sunt cei ce modeleazã sufletul si trupul firav al copiilor, îi ajutã sã pãtrundã metodic si tot mai adânc în tainele tuturor lucrurilor ce ne înconjoarã, sã deprindã diverse meserii si profesii, care îi vor ajuta apoi în viatã sã-si câstige cu multã muncã si trudã pâinea cea de toate zilele. Între profesia de dascãl si cea de pãrinte existã o strânsã legãturã în sensul cã dascãlul,alãturi de pãrinte, contribuie la instructia si educatia copiilor si a tinerilor, implementându-le cunostinte si deprinderi utile în toate domeniile de activitate ce vor sta la baza formãrii multilaterale a viitorului om, care va fi si el un viitor pãrinte si un viitor profesor pentru generatiile urmãtoare.
                Tendinta fireascã a lucrurilor ar fi sã avem dascãli si  pãrinti tot mai buni, oameni de omenie, capabili sã dezvolte din ce în ce mai mult societatea umanã pe care sã o ducã pe drumul unei civilizatii superioare.  Oare de ce nu este asa ?
                 Dacã ne uitãm doar în ograda noastrã, în patria noastrã, România, fãrã a ne uita prin alte curti strãine, am putea spune,fãrã sã gresim, cã aici,în acest colt de lume binecuvântat, am avea toate sansele sã fim un model de urmat în mai toate domeniile de activitate pentru o bunã parte din omenire. Dumnezeu ne-a asezat foarte bine pe globul pãmântesc, ne-a dat o climã temperatã, ne-a dãruit toate formele de relief cu mari bogãtii ale solului si subsolului, cu oameni minunati cu o înzestrare geneticã superioarã, cu tot ce ne trebuie pentru a putea deveni între natiunile fruntase ale lumii.
                Ce ne opreste oare ?
                Dupã pãrerea mea,ne-au lipsit si ne lipsesc în continuare adevãratii conducãtori care sã conducã în mod competent, dezinteresat si jertfelnic acest popor spre civilizatie si bunãstare. O vinã pentru a nu avea conducãtorii adevãrati pe care i-ar merita poporul român cred cã o au si dascãlii.
                 Oare dascãlii, în procesul complex de instructie si educatie,nu ar putea gãsi si implementa o disciplinã de formare si educare a viitorilor conducãtori de jos si pânã sus, atât în stiinta si arta conducerii, cât si în formarea si cimentarea unor înalte trãsãturi morale si de caracter, de altruism, de dãruire, de cinste, de ordine si de sacrificiu spre binele si spre fericirea poporului român ?
                 Dacã ne referim doar la aproape un sfert de veac ce s-a scurs de la „Marea Contrarevolutie din decembrie 1989”, putem constata,fãrã sã gresim, cã toti conducãtorii,aproape fãrã exceptie,de jos si pânã sus, au condus aceastã tarã ca pe o feudã în favoarea unor grupuri de oameni,mai mici sau mai mari, grupati în asa-zise  partide de stânga, de dreapta sau de centru, care în realitate nu au avut nici o doctrinã economicã sau politicã solidã bazatã pe o analizã serioasã, pe o fundamentare ºi o viziune temeinicã pe un an, pe doi, trei sau mai multi ani, asa cã au condus mai mult dupã ureche, rezolvând doar lucruri mãrunte, de conjuncturã.  Sub masca unei false si înselãtoare democratii, s-a golit visteria tãrii, trecându-se la împrumuturi externe tot mai împovãrãtoare, care nu prea se stie pe ce s-au cheltuit, apoi folosind o lozincã falsã cã statul român este cel mai prost manager, s-a trecut la o privatizare fortatã, în masã, de fapt la înstrãinarea fãrã nici un rost si fãrã nici o ratiune a bogãtiilor tãrii construite în ani grei de muncã si de trudã, inclusiv a resurselor de petrol, de gaze, de minereuri, transformând încet, încet aceastã tarã într-o adevãratã colonie, fãrã perspectivã si la mâna strãinãtãtii. Toate acestea au dus la o polarizare inumanã si nepermisã a societãtii românesti, câteva procente de oameni bogati, între care, majoritatea fraudulosi si zdrobitoarea parte a populatiei, oameni sãraci, migratori prin strãinãtate, fãrã perspectivã si la limita sãrãciei.
                 Desi s-a votat o Lege de mai multi ani de zile, ca învãtãmântul românesc sã beneficieze de 6 % din P.I.B., nici pânã astãzi nu se respectã aceastã Lege, dându-i-se acestui sector deosebit de important doar jumãtate  din acest procent .
                 Dacã Statul nu-si respectã propriile Legi pe care le-a adoptat, ce s-ar întâmpla cu oamenii simpli care nu respectã aceste Legi ?
                 Dacã am avea,din întâmplare,mãcar un singur conducãtor adevãrat în aceastã tarã, cu putere de întelegere si de decizie, sunt ferm convins cã ar face tot posibilul , ar convinge si ar urmãri ca acest procent pentru învãtãmânt sã creascã pânã la 10 % si chiar mai mult, având în vedere importanta imensã si determinantã a acestui sector pentru prezentul si mai cu seamã pentru viitorul acestei tãri.      
                 Cum ar putea întelege un conducãtor vremelnic al vremurilor noastre,care este mai mult interesat de probleme personale sau de grup, cã un actual sau viitor dascãl care are har si dorinta fierbinte de a arde ca o fãclie pe altarul muncii de instructie si educatie, nu poate trãi cu un salariu în apropierea celui minim pe economie, cã acel formator de oameni are nevoie de o locuintã, de cãrti si reviste de specialitate, de haine decente, de participãri la diferite consfãtuiri, conferinte, seminarii, schimburi de experientã, concursuri, congrese si tot ce este necesar pentru a se putea forma ca adevãrat dascãl si sã nu fie tot timpul o paria a societãtii ? !!!
                  De aceea,de mai multi ani de zile,spre acest sector,deosebit de important si nobil,se îndreaptã,din pãcate,tot mai putini candidati de valoare, si aceia care vin vor sã-si ocupe mai mult timpul,ca într-un fel de somaj provizoriu,pânã vor gãsi alte slujbe mai atrãgãtoare si mai bãnoase. Acest lucru este demonstrat cu prisosintã în fiecare an, când la examenele de definitivare si cele de titularizare,mai bine de jumãtate din candidati obtin note mediocre sau sub linia de trecere. Pânã la urmã din lipsa acutã de dascãli, toti acestia sunt numiti pe post si mai mult, câteva zeci de mii sunt recrutati din rândul absolventilor de liceu, care,si ei si-au luat bacalaureatul cu greu. În linii mari, asa se prezintã,din pãcate,învãtãmântul românesc de astãzi, de ieri si ,poate,si de mâine. Pânã nu vom avea la nivelul tãrii adevãratii conducãtori,cu viziune, cu întelegere ºtiintificã, cu simt patriotic si cu mult spirit de jertfã, care sã priceapã cu adevãrat ce înseamnã instructia si educatia pe termen mediu si lung, pentru tinerii de azi si pentru oameni în general, nu vom avea nici un fel de garantie cã generatiile ce vin dupã noi vor fi capabile sã ducã mai departe fãclia de civilizatie si progres pe pãmânturile României. 

Articol preluat de pe portalul reghinenilor REGHIN ONLINE


Vrei sa ajuti la derularea activitatilor si proiectelor Asociatiei filantropice "Timi&Raluca"?O poti face printr-o mica donatie in contul AFTR : RO11BRMA0999100060580570  deschis la Banca Romaneasca Reghin


                                 Sau achizitioneaza, un spatiu publicitar.Acesta va fi inserat in pagina aleasa de tine.

                         Daca doresti spatiu de publicitate aici,suna la 0758-644.761 !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu